______1981-1983 MOST
V době jeho aktivit v Terezíně zaujal Sozanského osud Mostu, kdysi prosperujícího historického severočeského města
uprostřed líbezné krajiny, které padlo za oběť industriální devastaci. Tím se okolí města proměnilo v měsíční krajinu, jíž
dominovaly velkodoly a gigantické průmyslové komplexy. Osud zdejšího německého obyvatelstva odsunutého po válce je
neméně tragický a zůstává symbolem kulturního vykořenění. Vyvrcholením tohoto úsilí byla proměna dožívajícího města
v prostředí promyšlených instalací v opuštěných domech a ulicích, zachycená dynamicky a i ve výtvarně komponovaném
dokumentárním filmu. Finální dokumentace apokalyptické vize totálního zániku, ve které se mísí v neidentifikovatelné skrumáži
trosky civilizace a uměleckých děl, patří k emocionálně nejvypjatějším polohám moderního českého umění. Na mostecké aktivity
navázaly další navazující projekty, využívající nově i fenomén fotografie, které lze chápat i jako důrazný apel upozorňující na
ohrožení kulturní identity.
|